top of page
חיפוש
  • meirbochner

סגנונות חשיבה ויצירתיות


לשמחתי דף מידע מס' 20 הצליח להעיר חלק מכם ואף להוציא תגובות והרי לכך כולנו מחכים .

נראה כי מידע המובא באופנות סיפורית נקלט יותר טוב ומגיע לתודעה ביתר קלות ואכן סיפורי העמים נועדו למטרות לימודיות ( העברת מסרים חינוכיים בתקופת קדם הכתב ) וראוי גם לכם המורים לזכור זאת .

אשר על כן גם הפעם אשתמש בסיפור , מוצלח לא פחות מהקודם , אשר מובא באדיבותו של חברי ד"ר צביקה תורן ובצידו מוסר ההשכל לו אני מכוון .


רנה דקארט , מגדולי הפילוסופים של המדע אמר "אני חושב משמע אני קיים" . החשיבה היא אחד המאפיינים המייחדים את האדם משאר הבריות שברא הקב"ה .

מאפינים נוספים הם : השפה ( דבורה וכתובה ) , היכולת להפריד בין רגש לתגובה ( ובכך לאפשר חשיבה חופשית ) , הכשר להלך על שתיים ( וע"י כך לשחרר את הידיים לפעילות ) , הראיה הדו עינית ( המאפשרת ראיית עומק ) והצורך במימוש עצמי .


במילה חשיבה אנו מתכוונים לאותן פעולות מנטליות דימיוניות המתבצעות במוח ואינן מצריכות פעולה פיזית חיצונית , אם כי היא לעיתים מסייעת בידן ואשר קשורות להפעלת דימויים , מערך זכירה , סמלים ומטרתן - פתרון בעיות .

לחשיבה מספר סגנונות אפשריים שכל אחד מהם מהווה מעין ציר הנע בין שני קצוות , כאשר בני האדם ממוקמים כל אחד על פי אישיותו וכשריו על פני הצירים הללו , אתם מוזמנים לחפש את המיקום המתאים לכם ואת המיקום בו נמצאים תלמידכם .

הסיגנון הממוקד ( Convergenty )המאפשר להביא את כל האנרגיה והידע לכלל פיתרון אפשרי אחד : סגנון זה הכרחי לפתרון בעיות מסוג בעיות של הנדסה ( בנית בית ) חישובים מדוייקים , מציאת תסמונות ברפואה וכו' , פתרון לבעיות הגיוניות ( שיש להן פתרון נתון ) . בעל סיגנון חשיבה כזה מצליח יותר במבחנים סגורים ( מציאת תשובה אחת נכונה מתוך מגוון אפשרויות ) הוא מחפש מסקנות לוגיות , הגיונו מתבסס על חשיבה קונבנציונלית , מאורגנת בתבניות ומסודרת ( סידרתית ) .

הסגנון השני הוא הסגנון המסתעף ( Divergnty)המאפשר לפרוץ לכיוונים חדשים , לעתים גם לא הגיוניים כמו באומנות , ביצירתיות , בהוראה ובפתרון בעיות בלתי הגיוניות . בעל סיגנון חשיבה זה הינו יותר יצירתי , מרבה לעלות אפשרויות תשובה אורגינליות וחדשות וכן הוא יצליח יותר במבחנים סגורים שיאפשרו לו להתפרש על פני מספר אלטרנטיבות .


חלוקה נוספת בין סגנונות חשיבה עוסקת בדרך ההתייחסות של האדם לסביבה :

החלוקה מבחינה בין אנשים שסגנונם מאפשר התרכזות בתמונה השלמה לבין הללו שסגנונם מאפשר התייחסות לפרטים כנבדלים .

הראשונים נקראים "חסרי תלות בשדה" ( Field Independet ) היות והם נוטים לחשוב ללא צורך בתלות בקונטקסט של הסביבה , חשיבתם עצמאית יותר ולא נעולה על פרטים קטנים או על "הנראות" של התוצאה . לעיתים הם מתאימים יותר לתפקידים הדורשים כשר לוגי מופשט והם עלולים להיות גם מעט לא חברותיים ( לא אכפת להם מה האחרים חושבים ) .

השניים נקראים "בעלי תלות בשדה" ( Field Dependent ) הם נוטים להיות פחות אנליטיים , אולי יותר מעשיים , אך נתונים יותר להשפעות הסביבה , דרך החשיבה שלהם מכוונת לפתרונות הנתפסים כמוסכמים ומקובלים בסביבה ואיננה מעלה אפשרויות לא קונבנציונליות .

סגנון אפשרי נוסף מבחין בין אנשים בעלי חשיבה מתמרכזת ( Focusing) לבין אנשים בעלי חשיבה מתבזרת ( Scaning ) :

המתמרכזים נוטים למקד את עיקר תשומת ליבם לכמה פרטי מפתח והם לרוב מתעלמים מרמזים סביבתיים , אפילו חשובים , אם אינם נתפסים כחשובים לנושא אם כל הנתונים הנדרשים נמצאים בהשג יד – הללו יגיעו לפתרון מהיר ויעיל יותר , הם יותר מהירים ושטחיים ואילו המתבזרים נוטים לחרוש את כל הפרטים של הסיטואציה ולאגור נתונים בטרם יחלו לחפש פתרון לבעייה המוצגת . הם יותר יסודיים ולעיתים גם יותר מאורגנים .

לעיתים כדי להגיע לפתרון של בעייה מורכבת , יש גם צורך בחשיבה מורכבת , כזו המזהה עוד ועוד אפשרויות . לכן צוותי עבודה מודרניים מורכבים באופן סינרגטי ( משלים ) מאנשים החושבים גם באופן ממוקד ואנשים החושבים באופן גם מסתעף , כאלו שהם בעלי תלות ו/או חסרי תלות בשדה ומאנשים החושבים בסגנון מתמרכז או מתבזר , ולא האדם אחד, שכן קשה למצוא אדם המכיל בקירבו את כלל סגנונות החשיבה הללו .


להלן הסיפור החדש הבא להדגים תיאוריה זו : מתמטיקה סבוכה או הגמל ה- 18 .


היה היה פעם איש זקן אשר במותו הוריש לשלושת בניו ירושה של 17 גמלים .

לבן הבכור הוא הוריש מחצית ממספר הגמלים שלו ולבן השני – שליש ממספרם ואילו לצעיר הוא הוריש תשיעית בלבד .

ישבו שלושת הבנים וחשבו כיצד לבצע את החלוקה שנדרשה על פי צוואת האב הזקן

הם נפלו לתוך סחרחורת של חישובים , השתמשו במחשבים יותר ויותר חדשים בכדי לפענח מה חלקו של כל אחד מהם בירושה . אולם העניין לא עלה בידם מאחר שהמספר 17 אינו מתחלק לא לשניים לא לשלוש וגם לא לתשע .

חייהם הפכו איפה קשים ומרים , איבה וכעס אחזו בהם וכל אחוות המשפחה שהיתה התפוגגה ונעלמה וכך כל היום הם היו עסוקים בניסיון הנואל למצוא פתרון לחלוקת הירושה .

ביאושם החליטו לפנות לעצת מומחים , אך גם הללו העלו חרס בחישוביהם .

והנה אשה זקנה שעברה בכפר וראתה את מצוקתם , הירהרה והירהרה ולבסוף אמרה להם כך :

אינני יודעת אם אוכל לפתור את בעייתכם , אולם המעט שאני יכולה לעשות זה לתת לכם את הגמל היחיד שיש לי וכך יהיו לכם 18 גמלים .

שמחו האחים מאד היות והמספר 18 מתחלק גם לשניים ( 9 ) גם לשלוש ( 6 ) וגם לתשע ( 3 ) .

ואכן כך חילקו הבנים את הגמלים בניהם : הבכור קיבל תשע גמלים השני שישה גמלים והצעיר שלושה . כשחיברו את כל סך הגמלים שחילקו התברר להם כי נותר להם עוד גמל אחד נוסף שהרי תשע + שש + שלוש = 17 הלכו והחזירו את הגמל הנותר לזקנה החכמה .


מוסר ההשכל : לעיתים כל מה שצריך לעשות בכדי לפתור בעייה אחת , זה לחפש דרך פתרון שונה ( להתנתק מהנחות מקובעות ומדפוסי חשיבה מרובעים ) ובכך לשחרר פתרון יצירתי נוסף .

כל מי שלומד תלמוד לומד מאליו לחשוב כך ...


מאיר בוכנר










90 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

שימוש יתר בתרופות פסיכיאטריות עלול להיות מסוכן לבריאות

מחקר חדש טוען כי שימוש יתר של תרופות פסיכיאטריות עלול ליצור שינויים נוירוביולוגיים המעכבים התאוששות ארוכת טווח של בריאות הנפש. במאמר חדש שפורסם בכתב העת להפרעות ממכרות ובריאות הנפש, בוחן חוזה לואיס ט

חרדות ילדות ומחלות נפש

חרדה אצל ילדים ומתבגרים עלולה להוביל לפסיכוזה של צעירים בוגרים הפרעות פסיכוטיות הן קבוצת הפרעות הכוללות מצבים פסיכוטיים ממושכים או קצרי טווח. על אף שהפרעות אלו מקובצות תחת קטגוריה אחת, ההפרעות נבדלות

bottom of page