top of page
חיפוש
  • meirbochner

מוח וזיכרון

"כשאני רואה - אני שוכח, כשאני מקשיב - אני זוכר, כשאני עושה - אני לומד" קונפוציוס

איבוד זיכרון הינו מרכיב מרכזי במחלות נוירולוגיות ופסיכיאטריות כמו אלצהיימר וסכיזופרניה.

ישנן סיבות רבות שבגללן המוח עלול להיפגע ולגרום לפגיעה בזיכרון: תרופות, שימוש יתר באלכוהול, חסר בוויטמין ,B12 חסר בחומצה פולית, ירידה בהספקת הדם, ירידת בהספקת החמצן, ירידת בהספקת הסוכר, שקיעה של חומרים שונים הפוגעים במוח וירידה ברמת האצטילכולין. מחלות כמו יתר לחץ דם, סוכרת ועודף שומנים עלולות אף הן לפגוע בזיכרון. למחלת האלצהיימר יש גורם נוסף שמקורו בהצטברות חלבון הנקרא "אמילואיד בטא" (כנראה עקב נוגדי חימצון שלא התפנו) ואשר עלול לגרום ליצירת פלאק סנילי שחוסם את הנוירונים במוח.

כיום ישנן מעט מאד תרופות המסייעות במצבים אלו ורובן גוררות תופעות לוואי לא נעימות.

ידוע כי במהלך למידה משתחרר נירוטרנסמיטור (מוליך עיצבי) בשם אצטילכולין אשר מהווה מרכיב חיוני ביצירת זיכרון, ועל כן התרופות בהן משתמשים, נכון להיום מבוססות למעשה על "הפצצת" המוח באצטילכולין, הצפה זו מצידה גוררת הופעת תופעות לוואי לא נעימות לחולה.

במחקר חדש שהתפרסם זה עתה (Nature Communication 2021) נמסר כי נמצאו רצפטורים (קולטנים) מיוחדים לנירוטרנסמיטור אצטילכולין (המוליך העצבי הגורם לכתיבה מחודשת של מידע - למעשה זיכרון) בהיפוקמפוס. ממצא זה מאפשר לכוון את שליחת הנירוטרנסמיטור החשוב הזה רק לקולטנים הספציפיים עבורו ומונע את הצורך בהצפה או הפצצה ובכך מונע את חלק מתופעות הלוואי.

עקב תפוצת התופעה בקרב מבוגרים בעיקר אך גם אצל צעירים, המדיה מוצפת בתוכניות לתרגול טיפוח ו/או שיפור הזיכרון, רובן ממוחשבות אך תוצאותיהן לא ממש ברורות ויעילותן לא נבדקה כראוי.


ספרות מומלצת

אייל. נ (2004) נפלאות הזיכרון ותעתועי השיכחה הוצא' אריה ניר

אייל. נ רייכנטל. י (2007) חוכמת הזיכרון המעשי פסיכולוגיה עברית.

דליות דניאל (2015) בעיות בזיכרון – כשהראש בוגד אתר קופת חולים כללית


"Acetylcholine prioritises direct synaptic inputs from entorhinal cortex to CA1 by differential modulation of feedforward inhibitory circuits” by Palacios-Filardo, J., Udakis, M., Brown, G. A., Tehan, B. G., Congreve, M. S., Nathan, P. J., Brown, A. J. H. and Mellor, J. R.16 September 2021, Nature Communications.

Rutishauser. U Ross. I,b at al (2010) Human memory strength is predicted by theta-frequency phase-locking of single neurons Nature 464











66 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

שימוש יתר בתרופות פסיכיאטריות עלול להיות מסוכן לבריאות

מחקר חדש טוען כי שימוש יתר של תרופות פסיכיאטריות עלול ליצור שינויים נוירוביולוגיים המעכבים התאוששות ארוכת טווח של בריאות הנפש. במאמר חדש שפורסם בכתב העת להפרעות ממכרות ובריאות הנפש, בוחן חוזה לואיס ט

חרדות ילדות ומחלות נפש

חרדה אצל ילדים ומתבגרים עלולה להוביל לפסיכוזה של צעירים בוגרים הפרעות פסיכוטיות הן קבוצת הפרעות הכוללות מצבים פסיכוטיים ממושכים או קצרי טווח. על אף שהפרעות אלו מקובצות תחת קטגוריה אחת, ההפרעות נבדלות

bottom of page