top of page
חיפוש
  • meirbochner

לידות תאומים

עודכן: 13 במרץ 2021

לידת תאומים היא תהליך מורכב אשר מצריך מיומנות מצד הצוות הרפואי. למעלה מ- 50% מלידות התאומים יבוצעו באמצעות ניתוח קיסרי. בחלק מהמקרים, העובר הראשון נולד בלידה נרתיקית ואילו את העובר השני יש צורך ליילד בניתוח חרום. לפי פרסומי קופ"ח כללית עומדת כיום שכיחות לידת תאומים בארץ על כ- 5%. חשוב להבין כי לידת תאומים אינה לידה רגילה של שני תינוקות אלא לידה מיוחדת הדורשת צוות מיומן, בעל ניסיון ויכולת להגיב למצבים משתנים בטווח זמן קצר ביותר. למשל בבית חולים לנשים בבילנסון מתרחשות קרוב ל -

9,000 לידות בשנה, מתוכן כ- 240 לידות תאומים.

תאומים יכולים להיות זהים או לא זהים. תאומים לא זהים נוצרים משתי ביציות מופרות ולכן כל עובר נמצא בשק נפרד ומקבל אספקת דם וחומרי מזון משלייה נפרדת. תאומים זהים נוצרים מביצית אחת מופרית המתחלקת לשתיים ויוצרת שני עוברים נפרדים. כתלות בזמן החלוקה, קיימים מצבים שונים בהם העוברים נמצאים בשק מי שפיר אחד עם אספקת דם משלייה בודדת (Monochorionic (Monoamnitic twins שני שקי מי שפיר עם שלייה אחת (Monochorionic-Biamniotic twins ) או שבדומה לתאומים שאינם זהים לכל עובר שק מי שפיר ושלייה משלו .(Bichorionic-Biamniotic twins) כל המצבים הללו, למעט תאומים בשק מי שפיר אחד (Mono-Mono) מאפשרים גם לידה נרתיקית (רגילה) באופן בטוח.

משנת 1980 עלה מספר לידות התאומים בשליש (מ 9 ל 12 לידות תאומים לכל 1000 לידות), ולמעשה כל אחד/ת מ 42 ילדים נולד כתאום (מחקר מאונ' אוקספורד 2021). המחקר מעלה כי בין הסיבות לכך נמצא את היעילות של העזרה הרפואית (הכוללת גם MRI וגם טכניקות הפריה מלאכותית IVF, שיפור באחוזי ההצלחה בלידות ועוד), סיבה נוספת היא עליה בגיל האם. למעשה הרפואה המודרנית (בארצות עשירות) מנסה למנוע מצב זה ע"י הגעה באופן מלאכותי להריון חד עוברי.

במהלך המחקר נאסף מידע על לידות תאומים בין השנים 2010- 2015 מ 165 מדינות ואצל 112 מדינות הושג מידע מהשנים 1980 – 1985) כך שהמחקר כלל כ 99% מאוכלוסיית העולם. נמצא כי העלייה בלידת תאומים נצפתה ברוב מדינות אירופה, צפון אמריקה ואסיה. אצל 74% מהמדינות שנבדקו נמצאה עלייה של יותר מ,10% מתוכן באסיה נמצאה עליה של 32% ו 71% בצפון אמריקה, והנמכה של 10% נמצאה רק בשבע מדינות. לדברי החוקרים בארצות אסיה ואפריקה נמצא הגידול הגבוהה ביותר, באפריקה רוב הגידול נמצא בלידת תאומים דיזוגוטיים (משתי ביציות נפרדות), וזה כנראה מסיביות גנטיות המאפיינות את אוכלוסיית אפריקה, עליה בלידת תאומים מונוזיגוטיים (מביצית אחת) נותרה קבועה (4 מתוך 1000). אחת ל-3 לידות תאומים תהיה לידה של תאומים זהים. זוהי תופעה מקרית ואין אפשרות לצפות אותה או להשפיע על קיומה.

בעוד שבארצות אפריקה וצפון אמריקה נמצא הגידול הגבוהה ביותר בלידת תאומים (80%) הרי שבארצות דרום אמריקה לא נמצא גידול כלל. לדעת חלק מהחוקרים העלייה בלידת תאומים קשורה גם לתופעת ההיריון המאוחר, אימהות כיום מאחרות יותר בלידות ולכן גם נאלצות להיעזר בשירותי הפריה מלאכותית, הכוללת הזרקת הורמונים וגם בטכנולוגיות שימור הריון מתקדמות, דבר שהפחית בהרבה את הפסקות ההיריון הספונטניות שהיו נפוצות בעבר.

ממצאי המחקר, שפורסמו השבוע בכתב העת Nature Ecology and Evolution מסבירים את ההיסטוריה האבולוציונית העומדת מאחורי תופעה זו כך- היות ותדירות הביוץ הכפול, שהוא שחרור של שתי ביציות באותו חודש של מחזור הווסת, התפתח כדי לשמור על פוריות הנשים. המחקר מציע כי ההסתברות לשחרור שתי ביציות עולה ככל שנשים מתבגרות עקב תגובה מתפתחת לירידה הקשורה ליכולת של העוברים לשרוד.

ד"ר רביד (ביה"ח מאיר) מציינת כי קיימים מספר סיכונים בלידת תאומים: ככל שמספר העוברים עולה, גדלה במקביל השכיחות בעיכוב הצמיחה בתוך הרחם. משקלי לידה נמוכים אופייניים יותר להריונות מרובי עוברים בהשוואה להריון יחיד, וזאת בשל העלייה בשיעור הלידות מוקדמות ועיכוב הצמיחה ברחם. משך ההיריון נמצא ביחס הפוך למספר העוברים: מחצית מהריונות התאומים יסתיימו בשבוע 36 להריון או קודם לכן. הגיל הממוצע ללידת שלישיות הוא 33.5 שבועות.

לדבריה בכ־70% מלידות התאומים מצג העובר הראשון יהיה ראש, וברוב המקרים תתאפשר לידה נרתיקית, ללא סיבוכים. הדבר נכון גם במצב שבו העובר המוביל הוא במצג ראש ואילו השני במצג עכוז, וזאת בניגוד להמלצה ליילד עובר יחיד במצג עכוז בניתוח קיסרי בלבד. הזמן הממוצע בין לידת העובר הראשון לשני הוא כ־21 דקות.

References

  1. “Twin Peaks: more twinning in humans than ever before”, by Christiaan Monden, Gilles Pison and Jeroen Smits, 12 March 2021, Human Reproduction. DOI: 10.1093/humrep/deab029

  2. “Mortality among twins and singletons in sub-Saharan Africa between 1995 and 2014: a pooled analysis of data from 90 Demographic and Health Surveys in 30 countries” by Christiaan Monden and Jeroen Smits, 31 May 2017, Lancet Global Health.

  3. “Twinning rates in developed countries: Trends and explanations” by Gilles Pison, Christiaan Monden and Jeroen Smits, 15 December 2015, Population and Development Review.



44 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

שימוש יתר בתרופות פסיכיאטריות עלול להיות מסוכן לבריאות

מחקר חדש טוען כי שימוש יתר של תרופות פסיכיאטריות עלול ליצור שינויים נוירוביולוגיים המעכבים התאוששות ארוכת טווח של בריאות הנפש. במאמר חדש שפורסם בכתב העת להפרעות ממכרות ובריאות הנפש, בוחן חוזה לואיס ט

חרדות ילדות ומחלות נפש

חרדה אצל ילדים ומתבגרים עלולה להוביל לפסיכוזה של צעירים בוגרים הפרעות פסיכוטיות הן קבוצת הפרעות הכוללות מצבים פסיכוטיים ממושכים או קצרי טווח. על אף שהפרעות אלו מקובצות תחת קטגוריה אחת, ההפרעות נבדלות

bottom of page