top of page
חיפוש
  • meirbochner

חרדות ילדות ומחלות נפש

חרדה אצל ילדים ומתבגרים עלולה להוביל לפסיכוזה של צעירים בוגרים

הפרעות פסיכוטיות הן קבוצת הפרעות הכוללות מצבים פסיכוטיים ממושכים או קצרי טווח. על אף שהפרעות אלו מקובצות תחת קטגוריה אחת, ההפרעות נבדלות זו מזו בסיבות לפריצתן ובסימפטומים הנוספים המופיעים במקביל לסימפטומים הפסיכוטיים.

לאורך השנים הוגדרו מצבים פסיכוטיים באופנים שונים אשר לא זכו להסכמה חד משמעית: הגדרות אלו כללו סימפטומים כקיומן של דלוזיות (רעיונות ואמונות מוזרים) והלוצינציות (עיוותים בתפיסה החושית), פגיעה בבוחן המציאות, אובדן גבולות האגו ופגיעה ביכולת לעמוד בדרישות המציאות. כיום, מוגדרת פסיכוזה כפגיעה משמעותית ביכולת לבוחן מציאות תקין וכוללת עיוות בחשיבה ובתפיסת המציאות ופגיעה ביכולת לתקשר ולהגיב כראוי לסביבה החיצונית.

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, סכיזופרניה היא מחלה כרונית וחשוכת המרפא, ונחשבת לאחת מ-10 המחלות המגבילות ביותר. המחלה פורצת אצל כאחוז אחד באוכלוסייה, לרוב בצעירים בני 15-45. היא פוגעת בגברים ונשים כאחד, בני כל הגזעים והתרבויות.

הטיפול המרכזי במרבית ההפרעות הפסיכוטיות הוא טיפול תרופתי בתרופות אנטי פסיכוטיות, אליו מתווספים פעמים רבות טיפולים פסיכותרפיים המיועדים להגברת שיתוף הפעולה עם הטיפול התרופתי, הקניית מיומנויות חברתיות ותפקודיות ונתינת תמיכה וייעוץ בהתמודדות עם הקשיים הנלווים להפרעה.

ההפרעות פסיכוטיות הן בין הגורמים המובילים לנכות ומשפיעות על 31% מהאנשים באנגליה. הראיות מצביעות על כך שגורמי סיכון גנטיים וסביבתיים, כולל מחסור, טראומת ילדות ומצב מיעוט, תורמים להתפתחותם.

אנשים המפתחים פסיכוזה נוטים יותר להראות בעיות חברתיות-רגשיות ו/או התנהגותיות בילדותם, אך האם חרדת הילדות קשורה לפסיכוזה? זו שאלה שנחקרה פחות.

למרות המחקרים שהתבצעו כדי לבדוק את מנגנון הפעולה של תרופות נוגדות פסיכוזה יש עדיין הרבה אי וודאות סביב השאלה "איך תרופות אלו פועלות על המצב הפסיכוטי?" ההשפעות של התרופות נוגדות פסיכוזה על המוח רבות, אבל טרם התגלה המנגנון הביולוגי הלא תקין במחלות אלו ולכן לא ניתן לדעת איזה השפעה של התרופות היא התורמת לריפוי.

כעת נמצא, על פי מחקר חדש, כי ילדים ומתבגרים המראים רמות גבוהות מתמשכות של חרדה נוטים יותר לפתח פסיכוזות בתחילת שנות ה -20 של חייהם אולם נמצא כי טיפול מוקדם בחרדות במיוחד כזה המכוון להפחתה בהורמוני לחץ וטיפול בדלקות בלתי פתורות, במהלך הילדות ושנות העשרה, יכול לעזור להפחית את הסיכון של צעירים אלו לפתח פסיכוזה.

מומחים מאוניברסיטת בירמינגהם בחנו את הקשר בין חרדה מתמשכת בילדות לגיל ההתבגרות עם אנשים עם חוויות פסיכוטיות (PE) או הפרעה פסיכוטית (PD) בגיל 24. נבדקו 3889 ילדים בגילאי 10, 13, ו 24.

בין הממצאים שפורסמו בירחון בפסיכיאטריה ביולוגית, החוקרים חושפים כי אנשים עם רמות גבוהות מתמשכות של חרדה היו בסיכון גבוה יותר לפתח PEs ו PD בגיל 24 שנים.

החוקרת הראשית מוראלס-מוניוז, מהמכון לבריאות הנפש של האוניברסיטה, ציינה כי "רמות גבוהות מתמשכות של חרדה בילדות ובגיל ההתבגרות קשורות לפסיכוזה שלאחר מכן (כמבוגרים), אך ייתכן שנוכל למנוע פסיכוזה על ידי מיקוד וטיפול בחרדה מוקדמת".

"אבחון מוקדם וניהול של חרדת מתבגרים ואולי טיפולים חדשניים המיועדים לדלקת יכולים להיות פעולות מפתח בכדי לפתוח אסטרטגיות טיפול המפחיתות את הסיכון לילדים ומתבגרים להמשיך ולפתח פסיכוזה."

גם חוקרת בשם אפתגרוב ציינה כי "ילדות והתבגרות הם תקופת סיכון מרכזית לפיתוח הפרעות חרדה ואלו מצידן הופכות לגורמי סיכון ברורים להפרעות נפשיות כלליות בבגרות".

החוקרים ציינו כי "זיהינו קבוצה של ילדים ומתבגרים שחווים רמות חרדה מתמשכות וגבוהות, ואלה יכולים להיות האנשים בסיכון גבוה יותר להפרעות נפשיות מאוחרות יותר, כולל פסיכוזה."

נמצאו אסוציאציות חזקות יותר של רמות חרדה גבוהות מתמשכות עם PD מאשר עם PEs.

מימצא זה מצביע על כך כי חרדות ילדות עשויות להוות אינדיקטור טוב ואמין להתפתחותן של הפרעה פסיכוטית עתידית, נראה כי בעוד PEs (psychotic experiences) כנראה נפוצים הרבה יותר באוכלוסייה מאשר PDs psychotic disorder)), אלו מהווים קבוצה מגוונת יותר.

המומחים מאמינים כי PEs עשוי להיות קשור עם מגוון רחב יותר של גורמי סיכון פוטנציאליים חברתיים בבגרות צעירה, כגון סקס ושימוש בקנביס.

הממצאים מצביעים על כך כי קיימים קשרים ברורים בין רמות חרדה גבוהות ומתמשכות לבין פסיכוזה בגיל 24 שנים, אלו יכולים להיות ספציפיים להפרעה נפשית זו, שכן נמצא כי אין קשרים עם הפרעות נפשיות רלוונטיות אחרות, כגון hypomania, פוביות או שימוש בסמים.



מידע נוסף: איזבל מוראלס-מוניוז ואח', חרדת ילדות והתבגרות מתמשכת וסיכון לפסיכוזה: מחקר קבוצת לידה אורך, פסיכיאטריה ביולוגית (2021). DOI: 10.1016/j.biopsych.2021.12.003


לאוב, א, (2019) מהיכן הם מגיעים כל האנשים הבודדים, מתוך פסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך https://www.hebpsy.net/artic

פרסטר, א, (2021) הטרגדיה של סכיזופרניה ללא פסיכותרפיה, מתוך פסיכולוגיה עברית אוחזר מתוך https://www.hebpsy.net/articles.asp


Kaplan H.I, Sadock B.J, Grebb J.A (2007) Synopsis of psychiatry, Behavioral sciences, Clinical Psychiatry, tenth edition.

111 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

שימוש יתר בתרופות פסיכיאטריות עלול להיות מסוכן לבריאות

מחקר חדש טוען כי שימוש יתר של תרופות פסיכיאטריות עלול ליצור שינויים נוירוביולוגיים המעכבים התאוששות ארוכת טווח של בריאות הנפש. במאמר חדש שפורסם בכתב העת להפרעות ממכרות ובריאות הנפש, בוחן חוזה לואיס ט

bottom of page