top of page
חיפוש
  • meirbochner

הטיות בהערכה



לאחרונה חולקו תעודות סימסטר ( טו' בשבט ) בבתי הספר .

כידוע לכם התעודה מהווה מקדם מוטיבציה חשוב עבור התלמידים , ההורים והמורים , אשר על כן יש לחשוב באופן שקול על מהות תפקיד ההערכה ומשמעות הציון ככלי הערכה .

תפקיד ההערכה הינו בעל ארבע סיבות ( לפחות ) :

א. לציין את מקומו של התלמיד בייחס לבני כיתתו ( אבחנה בין תלמידים על פי רמות ידע ).

ב. הגברת המוטיבציה - לציין את התקדמות התלמיד בייחס לעצמו .

ג. השגת מידע על איכות ההוראה - כדי לקבוע את רמת קליטת החומר על ידי התלמידים בכתה ( כלי עזר למורה כדי לקבוע יעדי למידה חדשים – או לבצע חזרה על החומר ) .

ד. בסיס השוואתי לכלל המערכת - לאפשר למנהל ולמפקח להעריך את איכות ההוראה בכתה .


ברור על כן כי בבואכם להעריך , עליכם להחליט מה ברצונכם להעריך הפעם , ורק אחר כך לקבוע את דרך ההערכה ואת השאלות המתבקשות ממנה .

הערכה הינה תמיד השוואה בין בני אדם , אנחנו כחברה אנושית מרבים לבצע השוואות ולמדוד את עצמנו על פיהן ( מי רץ מהר יותר , לומד טוב יותר , חזק יותר , עשיר יותר , לבוש טוב יותר וכו' ) כבר כשהאם היולדת שבה מבית החולים עם תינוקה הרך היא נשאלת : כמה הוא שוקל ? כיוון שכך עלינו להיות ערים למדידה ולהשוואה , שמא אין ההשוואה נעשית כלפי מודל מתאים מחד וכן היותה מניע חזק ואינטרינזי להתפתחות האדם מאידך ( למשל ידוע כיום כי חלק משמעותי מהתפתחות תסמונת האנורקסיה נברוזה קשור לדימוי הגופני ולצורך להראות כך ולא אחרת ) .

בני האדם אינם מכונות רובוטיות , ושיקולי ההערכה וכשר ההשוואה שלהם מותנה בגורמים רבים , בהם היכולת וכשר התפיסה החושית ( ראיה , שמיעה וכו' ), השפעות של צרכים פנימיים ( צורך בכבוד , רעב , רצון למקובלות חברתית וכו' ) ,לחץ חברתי , ידע מוקדם , מוכנות וציפיה ( לקלוט משהו ספציפי ) .

גורמים אלו גורמים להטיות רבות בתהליכי התפיסה , ההשוואה וההערכה .


להלן בתמצית מספר הטיות ושגיאות הנפוצות בין אנשים העוסקים בהערכה :


1. אפקט ההילה - האדם מייחס לתכונה אחת משמעות גורפת המשפיעה על תפיסתו את התכונות האחרות של הפרט ( ילדה בלונדינית תזכה ליחס שונה , בן של.. יזכה להנות מהנחה מוקדמת שהוא מצליח כמו הוריו , תלמיד שמן עלול לקבל הערכה מונמכת וכך אף מי שלבושו בלוי . עמדות פוליטיות של פרופסור לכימיה יתקבלו ביתר חשיבות מעמדות של זבן בחנות וכו' ) .

2. אפקט הסטריאוטיפ – ייחוס תכונות על פי שיוך עדתי , חברתי או דתי . (קצין בצנחנים יתפס כאמיץ וישר יותר מאשר נהג , אדם הלובש כיפה ...וכו' כמו שנאמר במקורות" היזהרו מבני עניים כי מהם תצא תורה" ) .

3. אפקט מידת הרחמים – הבודק האנושי "המעריך הטוב" (לא נעים לו לתת ציון נמוך , והציון משמש כפיצוי לדבר אחר ) .

4. אפקט ההחמרה - הבודק הקפדן "המעריך הרע" לתפיסתו אין אפשרות של 100% ( ההנחה היא כי אנו לא מושלמים וההשוואה היא כלפי ציון של ט"מ מוחלט ) .

5. אפקט הנטייה למרכז – הצורך בפשרנות , הנטייה להימנע מקיצוניות ( כולם כמעט שווים , או קושי בקבלת החלטה אישית פוגעת ) .

6. אפקט אירוע בולט או האירוע האחרון - היתפסות לאירוע בולט שמשפיעה על השפיטה הכוללת (עבר עליו אסון.. לאור הנסיבות...או השפעת תוצאת המבחן האחרון על ההערכה הנוכחית )

7. אפקט השפעת הסביבה – בני האדם אינם חיים בחלל הריק , אנו מושפעים מעמדות החברה סביבנו , דעות של אחרים , מצב רוח לאומי , ציפיות וכו'

8. אפקט הדמיון (זהות) או השוני (ניגוד) – השפעת הדמיון או השוני של המוערך למעריך . ( קיימת נטייה ידועה להעריך את הדומים לי גבוה יותר , כדי לשפר את הדימוי העצמי שלי ) .

9. השפעת הערכים הפרטיים – תפיסה אישית מגובשת ( מהבית ) לגבי מהו טוב או רע , המקשה על האוביקטיביות בתהליך ההשוואה וההערכה . ( בבחינת אל תבלבלו אותי עם העובדות , כבר החלטתי ) .

10. אפקט הטוטו - הענקת ציון "על בערך" או "כי צריך" מבלי להכיר לעומק את המוערך . ( לעיתים עקב עומס ולעיתים מחוסר עניין ) .

11. אפקט המטריה - מאחר והציון מהווה גם הערכה לטיב המורה , קיימת נטייה לשפר ציונים לשם חיזוק מעמד המורה או דרוג בה"ס ( אפקט זה אופיני בעת הבגרויות ) .

12. אפקט ההקשר ההגיוני – קיימת תפיסה כי ישנו אצל בני האדם גורם מרכזי האחראי על כלל התיפקודים ולכן דברים לא קורים סתם , אלא בקבוצות שיוך ( הצלחה בחשבון "מחייבת" הצלחה גם במקצועות אחרים ) .

13. השפעת מצבו האישי של הבוחן – עייפות , מצב רוח רע , מתח , לחץ או

עוינות כלפי הנבחן .


מטרת הכרת ההטיות האפשריות הללו , שמקור כולן כאמור הינו מעצם היותנו בני אדם , הינה למען מנוע

אפשרות שימוש בהן עקב חוסר בידע או חוסר במודעות לקיומן .

ראוי לזכור כי על המבחן שמטרתו לאפשר ההערכה וההשוואה הנ"ל , לעמוד באמות מידה של מבחן אוביקטיבי ונכון , כל מבחן חייב לקיים שני תנאים :

א. תנאי המהימנות – באותו טופס תשובות יקבל הנבחן אותה תוצאה אצל בוחנים שונים .

ב. תנאי התקפות – המבחן בודק את מה שהוא אמור לבדוק ( מבחן בהיסטוריה יבדוק ידע בתהליכים היסטוריים ולא שגיאות כתיב או בעיות בזיכרון , המבחן בתנ"ך יבדוק מה שנלמד בתנ"ך ולא ידע בלשון או איכות הכתב או התנהגות בכתה וכו' ) .


הנה כי כן עריכת מבחן הוגן , הולם ומועיל איננה מלאכה פשוטה ואיננה אמורה להעשות בקלות , אלא על המורה לברר לעצמו מראש מה ברצונו לבחון , מהו עולם התוכן ממנו נגזר המבחן , כיצד לבנותו באופן כזה שיהיה גם מובן לתלמידים , גם חסר פניות , גם מאפשר תשובה ברורה , וגם מהימן ותקף .

כמו כן יש לידע את התלמידים מראש על אופי המבחן , מישכו ועולם התוכן שלו . אל לו למבחן לבדוק תחומים שאינם קשורים אליו כגון : זריזות , עמידה במתח או הפעלת לחץ .


חכמים היזהרו במעשיכם !!!


מאיר בוכנר



302 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

שימוש יתר בתרופות פסיכיאטריות עלול להיות מסוכן לבריאות

מחקר חדש טוען כי שימוש יתר של תרופות פסיכיאטריות עלול ליצור שינויים נוירוביולוגיים המעכבים התאוששות ארוכת טווח של בריאות הנפש. במאמר חדש שפורסם בכתב העת להפרעות ממכרות ובריאות הנפש, בוחן חוזה לואיס ט

חרדות ילדות ומחלות נפש

חרדה אצל ילדים ומתבגרים עלולה להוביל לפסיכוזה של צעירים בוגרים הפרעות פסיכוטיות הן קבוצת הפרעות הכוללות מצבים פסיכוטיים ממושכים או קצרי טווח. על אף שהפרעות אלו מקובצות תחת קטגוריה אחת, ההפרעות נבדלות

bottom of page