top of page
חיפוש
  • meirbochner

אמיגדלה ומצבי דחק

עודכן: 26 במרץ 2021

בשגרה, מידע חדש שנאסף מהחושים מועבר מהתלמוס ("תחנת הממסר של המוח") אל האמיגדלה וקליפת המוח ("המפקחת"). אולם במצב חירום, האמיגדלה "תופסת שליטה" תוך כמה שברירי שניה כדי להציל את חיינו.

אמיגדלה Amygdala - (היא מבנה דמוי שקד המורכב מכ-13 גרעינים (ונמצא בעומק האונה הרקתית התיכונה במוח בעלי חוליות מורכבים, כולל האדם , ממוקמת ממש מאחרי העיניים). האמיגדלה בוחרת תגובות רגשיות מהמערכת הלימבית ומעבירה אותן לקליפת המוח. היא מעורבת בתהליכי בקרה רגשיים וביצירה של זיכרונות רגשיים. האמיגדלה מקוטלגת לרוב כאזור רגשי המקושר לתהליכים של פחד ומורא. היא רגישה מאוד להורמוני דחק ומעורבת בוויסות רגשי ובתגובה הרגשית לסכנה ובוויסות המערכת ההורמונלית. מבנה זה מעורב גם במספר תפקודים נוסף, המקושרים באופן קרוב לקוגניציות ולזיכרון, בתוכם גם תשומת לב, קשב ולמידה אסוציאטיבית. זהו חלק במוח האחראי גם על יצירת זיכרונות קצרי טווח (בעיקר שליליים) וגם על הצד הרגשי של הזיכרון האנושי, ובכך מסייע לוויסות ההתנהגות החברתית.

בציורים הבאים האמיגדלה מופיעה באדום:











במצב המעורר מתח הגוף למעשה "מכין עצמו" לקראת אתגר קרוב, כדי לשמור על עצמו ולהתגונן וזאת על ידי שיחרור הורמון הדחק (קורטיזול) והפרשה רבה של אדרנלין, זהו שלב "האזעקה", בו מתגייסות מערכות הגוף לפעולה של "לחימה או בריחה" (The Fight or Flight Response) ובשפה המקצועית קוראים לזה תגובת דחק (The Stress Response) .

עתה מדעני מוח זיהו כיצד מצב רוח רע מתפתח וכיצד הוא ממשיך לאורך היום. על פי מחקר שהתפרסם בירחון JNeurosci (2021), נמסר כי דרך התגובה של האמיגדלה, שעה שהאדם צופה בגירוי שלילי, משפיעה על מצב רוחו לאורך כל היום.

כאמור תפקיד האמיגדלה הוא להעריך את הגרויים בסביבה כדי לזהות גורמי סיכון. אם מופיע איום האמגידלה על פי רוב נשארת פעילה ומגיבה גם לגירויים ניטרליים כאילו הם מקור לאיום. זה כמובן מועיל כאשר האדם נמצא במצב סיכון מתמשך, אך פחות מועיל כאשר המצב סביבך אינו סיכוני והאדם עדיין מגיב במתח.

החוקרים בדקו נבדקים בעזרת fMRI לאחר שבררו את רמת התחושה של המיטביות(wellbeing) והתחושות השליליות שלהם (בסיוע של שאלונים וראיונות קודמים לבדיקה). במעבדה הוצגו לפניהם תמונות של מצבים שליליים, חיוביים וניטרליים, כאשר בין כל מצב למשנהו הוצגו תמונות של פרצופים בעלי הבעה ניטרלית. נמצא כי כאשר האמיגדלה הופעלה על ידי הגירוי השלילי (ואחריו כאמור פרצוף ניטרלי), מצב הרוח נמשך לאורך כל היום. מצד שני נבדקים להם הוצגו מצבים חיוביים, גילו רמת wellbeing גבוהה יותר לאורך היום. נראה כי האמיגדלה אכן משפיעה על מצב הרוח של האדם ביום יום.

ניתן להתמודד עם מצבי דחק יומיים כאלו על ידי פעולות "איוורור" שונות, בהן נשימות מלאות, שחרור והרפיית שרירים, וטכניקות להרפייה רגשית כמו מדיטציה, דימיון מודרך, מיינדפולנס ועוד.


Reference: “Linking Amygdala Persistence To Real-World Emotional Experience and Psychological Well-Being” 22 March 2021, Journal of Neuroscience. DOI: 10.1523/JNEUROSCI.1637-20.2021

מבשם יקותיאל - (2009) פוחדים? תשכחו מזה! פירסומי מכון דוודיסון



393 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

שימוש יתר בתרופות פסיכיאטריות עלול להיות מסוכן לבריאות

מחקר חדש טוען כי שימוש יתר של תרופות פסיכיאטריות עלול ליצור שינויים נוירוביולוגיים המעכבים התאוששות ארוכת טווח של בריאות הנפש. במאמר חדש שפורסם בכתב העת להפרעות ממכרות ובריאות הנפש, בוחן חוזה לואיס ט

חרדות ילדות ומחלות נפש

חרדה אצל ילדים ומתבגרים עלולה להוביל לפסיכוזה של צעירים בוגרים הפרעות פסיכוטיות הן קבוצת הפרעות הכוללות מצבים פסיכוטיים ממושכים או קצרי טווח. על אף שהפרעות אלו מקובצות תחת קטגוריה אחת, ההפרעות נבדלות

bottom of page